حفظ سیستم‌های فیبر نوری

حفظ سیستم‌های فیبر نوری

همه ما در مورد نگهداری می‌دانیم. ما می‌دانیم که همه چیز فرسوده یا کثیف می‌شود و نیاز به تعویض یا تمیز کردن دارد. این امر خصوصاً در مورد اتومبیل‌ها صادق است. ما مرتباً روغن و فیلتر را عوض می‌کنیم، لاستیک‌ها را می‌چرخانیم و موتور را تنظیم می‌کنیم تا وسایل نقلیه‌مان به خوبی کار کنند. این برای ابزارهای ما، خانه‌های ما و موارد دیگر نیز صدق می‌کند. نگهداری پیشگیرانه ایده خوبی برای بیشتر موارد است. برای برخی از موارد، ضرب‌المثل قدیمی “اگر شکسته نشود، آن را برطرف نکن” می‌تواند صدق کند. در حقیقت، این گزاره در مورد شبکه‌های فیبر نوری اعمال می‌شود. کارخانه کابل فیبر نوری که به درستی نصب شده باشد، به هیچ‌گونه نگهداری دوره‌ای احتیاج ندارد. در واقع، تلاش برای نگهداری ممکن است بیش از کمک به آن آسیب برساند! بیایید چند فاکتور را که به فیبر آسیب می‌رسانند بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. خاک دشمن شماست شاید بزرگ‌ترین مشکل در سیستم‌های کابل‌کشی فیبر نوری، آلودگی باشد. خاک در طی مراحل خاتمه می‌تواند انتهای اتصالات را خراشیده کند. این خراش‌ها در جفت‌های متصل به هم اتصالات را از دست می‌دهند. هنگامی که کانکتورها در معرض هوا قرار می‌گیرند، ممکن است آلودگی به انتهای کانکتورها منجر شود و هم باعث از بین رفتن زیاد و هم انعکاس زیاد پشت می‌شود.

تا زمانی که کابل‌های فیبر نوری و پچ پنل‌های بدون اتصال را با درپوش‌های گرد و غبار ذخیره نکنید، گرد و غبار به آداپتورهای همسو و به انتهای اتصالات وارد می‌شود. در حالی که می‌توان اتصالات را با پدهای بدون پرز و الکل ایزوپروپیل تمیز کرد (بدون سواب پنبه، لطفاً آنها نخ‌هایی را ترک می‌کند که می‌توانند به اندازه خاک مضر باشند)، تمیز کردن آداپتورهای جفت سازی بسیار دشوار است. بهترین راه حل که ما پیدا کرده‌ایم “Curtis Blaster” موجود در فروشگاه‌های لوازم اداری است که برای تمیز کردن قطعات کامپیوتر طراحی شده است. همین هشدار در مورد آلودگی در مورد تجهیزات شبکه نیز وجود دارد. کلاهک‌های گرد و غبار را روی هر رابط فیبر نوری نگه دارید!

کابل فیبر نوری مقاوم است اما …

کابل فیبر نوری واقعاً بسیار مقاوم است. در حین نصب می‌توان آن را به صدها پوند تنش رساند، به شرطی که خیلی محکم خم نشود و با بارهای زیادی خرد شود. کشش زیاد یا خم شدن بیش از حد محکم ممکن است فیبر شیشه را نشکند، اما ممکن است باعث تخریب فیبر شود. کشش بیش از حد باعث کشش کابل می‌شود و در صورت شل شدن، با انقباض کابل فیبر فشرده می‌شود. این می‌تواند باعث از بین رفتن تنش در فیبر در طول کابل شود. خم شدن محکم باعث از بین رفتن فیبر نیز می‌شود. خم شدن فیبر محکم باعث از دست دادن نور می‌شود و در طول موج‌های طولانی‌تر (1300nm و 1550nm) از دست دادن بیشتری ایجاد می‌شود. هنگامی که فیبر در گوشه گوشه‌ها یا از طریق خم شدن در مجرا کشیده می‌شود، خم می‌شود. اما حتی نصب دقیق توسط کارگران بعدی که چیزهای دیگری، نه فقط کابل، را در بالای کابل‌های فیبر نوری نصب می‌کنند، قابل واگرد نیست. حتی بدتر از آن، کارگرانی که کابل‌های قدیمی را برمی دارند ممکن است به اشتباه کابل‌های کاملاً خوبی را پیچ خورده یا قطع کنند. این اتفاق می افتد! در دنیای کابل کارخانه خارج، رایج‌ترین خرابی “backhoe fade!” اتصالات انتهای کابل آسیب‌پذیرترین قسمت هستند.

آنها نمی‌توانند در برابر کشش یا پیچش کابل مقاومت کنند. خم شدن کابل کوچک‌تر استفاده شده با کانکتورها دقیقاً در پشت کانکتور ممکن است فیبر را خراب کند و یافتن آن بسیار سخت است. محافظت از کارخانه کابل خود کارخانه کابل فیبر نوری شما یک سرمایه بزرگ است، بنابراین محافظت از آن منطقی است. خوشبختانه انجام این کار ممکن است هزینه زیادی برای نصب نداشته باشد. در اینجا چند ایده آورده شده است. اگر می‌خواهید کابل‌های فیبر نوری را در منطقه‌ای نصب کنید که تعداد زیادی کابل دیگر از قبل در آنجا وجود دارد (یا پیش بینی شده است، مانند بسیاری از ساختمان‌های اداری)، کابل‌ها را در داخل هادی نصب کنید. Innerduct یک لوله پلاستیکی بزرگ است که معمولاً به رنگ نارنجی روشن است و برای سهولت در کشیدن کابل و محافظت از فیبر طراحی شده است. اندازه، سختی و رنگ انتقال زیاد، بیمه خوبی در برابر صدمات ناشی از اشیای دیگر یا کسی است که به طور تصادفی کابل را برش می‌دهد. داکت داخلی حتی در مناطق پلنوم نیز برای نصب در داخل کشور نسبتاً ارزان و در دسترس است. نه تنها از کابل‌ها محافظت می‌کند، بلکه در واقع ممکن است سرعت نصب را افزایش دهد. اگر می‌خواهید از هادی استفاده کنید، آن را با یک نوار کششی نصب شده تهیه کنید تا آماده کشیدن کابل فیبر باشد. کشیدن رفتار داخلی سریع و آسان است، زیرا ناهموار، قوی و سخت است. دستگاه‌های کشش برای انتقال داخلی به مهارت و آموزش نصب کننده فیبر نوری نیاز ندارند. پس از نصب هادی، کشیدن کابل فیبر نوری آسان است، زیرا هادی داخلی شعاع خمشی زیادی را برای کابل حفظ می‌کند و داخل آن یک سطح مخصوص اصطکاک کم است تا کشش کششی را به حداقل برساند. در بسیاری از مشاغل، کل زمان کمتری که برای کشیدن هادی می‌رود نسبت به کابل، هزینه اضافی هادی را بازپرداخت می‌کند.

برای محافظت از اتصالات، فقط از پچپنل‌هایی استفاده کنید که محصور شده‌اند و درب قفل دارند. اگر می‌خواهید فیبر نوری خود را به رخ بکشید، می‌توانید پنل هایی با درب‌های ورودی، اما هنوز با قفل دریافت کنید. این از اتصال دهنده‌ها در برابر ضربه تصادفی محافظت می‌کند که می‌تواند فیبر را در پشت اتصالات جایی که آسیب‌پذیر هستند، بشکند. همچنین افراد کنجکاو را که می‌خواهند به انتهای فیبر نگاه کنند، برای دیدن نور، که به هر حال در مادون قرمز و نامرئی است، متوقف می‌کند.

بنابراین وقتی به فکر حفظ شبکه فیبر نوری خود هستید، به محافظت از آن در برابر آلودگی و آسیب فکر کنید. در غیر این صورت، آن را تنها بگذارید و از عملکرد بالای آن در شبکه خود لذت ببرید.

نویسنده:

Jim Hayes

Published In June 2001

منبع:

Maintaining Fiber Optic Systems | Electrical Contractor Magazine (ecmag.com)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

oxin-logo-black-yellow


آخرین مقالات


دسته‌بندی مقالات